Page 6 - miÚjság november végleges
P. 6
6 Pilismaróti miÚJSÁG 2021. NOVEMBER
Bibliai gondolatok
A kísértés
Mi a kísértés? Akkor beszélünk erről, ha vonzódunk
valami rossz dolog iránt. Nézzünk erre egy példát! Te-
gyük fel, hogy vásárlás közben nagyon megtetszik va-
lami. Átfut az agyadon, hogy könnyen ellophatnád, és
úgysem kapnának el. De a lelkiismereted nem engedi,
hogy így tegyél, ezért elhessegeted a gondolatot, és
továbbmész. Ebben a pillanatban vége a kísértésnek,
ugyanis sikerült legyőznöd. Attól még nem válunk
rossz emberré, ha kísértés ér minket. A Biblia elismeri,
hogy ez mindannyiunkkal megtörténhet (1Korintusz
10:13). A lényeg az, hogy hogyan reagálunk ilyenkor.
Van, aki hagyja, hogy a helytelen gondolat befészkelje
magát az elméjébe és előbb vagy utóbb enged a kísér-
tésnek. Más viszont azonnal ellenáll neki. „Mindenki
úgy van próbára téve, hogy a saját kívánsága vonzza
és csábítja” (Jakab 1:14)
A negatív gondolatok könnyen beférkőzhetnek az elménkbe, ha hagyjuk. De ki is irthatjuk onnan őket. Hogyan? Ha
másra koncentrálunk, például egy tevékenységre vagy egy építő gondolatra. Az is segít, ha beszélgetünk egy bará-
tunkkal (Filippi 4:8). Hasznos lehet még, ha előre pörgetjük magunkban, hogy milyen következményei lehetnek an-
nak, ha engedünk a kísértésnek. Például hogyan érintene minket fizikailag, érzelmileg, vagy milyen hatással lenne a
hitünkre? (5Mózes 32:29). Az ima is sokat segíthet. Jézus Krisztus kijelentette: „folyton imádkozzatok, hogy kísértés-
be ne essetek” (Máté 26:41).
Hogyan állhatsz ellen a kísértésnek? Legyél reális!
Lásd tisztán, mi is a kísértés valójában! Csalétek, hogy veszélybe sodorjon egy buta, naiv, meggondolatlan személyt.
Ez különösen igaz a szexuális erkölcstelenség csapdájára, mert ennek katasztrofális következményei lehetnek
(Példabeszédek 7:22, 23).
Az Új Szövetségben a Sátánnak nagy szerepe van a rossz előidézésében és a bűnre csábításban; ez utóbbi jelenti a
szűkebb értelemben vett kísértést: a Sátán kihasználja a hívők szorongatott helyzetét, hogy bűnbe vigye őket. Ha ül-
dözés v. szenvedés próbára teszi a keresztények hitét, megjelenik a kísértő (= a Sátán), hogy rávegye őket az Istentől
elpártolásra (3,4: 1Pt 5,8); ez különösen a végső időkre lesz érvényes (Jel 20,7). A Sátánnak különösen az erős testi
megtartóztatás ad alkalmat ereje latba vetésére, a bűnre csábításra (1Kor 7,5; 1Tim 5,14). De az Új Szövetségben a
Sátán említése nélkül is szerepel a kísértés, az erkölcsi rosszra hajlás.
Jak 1,1.2-15 azt tanítja, hogy a kísértés (nem mint próbatétel, hanem mint bűnre csábítás, bűnbe vitel) nem Istentől
van; Istent nem lehet rosszra csábítani, és Ő sem csábít rosszra senkit. Valójában az ösztönei, a rosszra való hajlam
viszik az embert a bűnbe. Ezzel kapcsolatban Pál még megjegyzi: Isten nem engedi meg, hogy a keresztények erejü-
ket felülmúló kísértést szenvedjenek (1Kor 10,13; vö. 2Pt 2,9). Az ösztönnek, a vágynak fontos szerepe van Pál taní-
tásában: a testből van, és a test Krisztus nélkül ellenállhatatlan erővel sodorja az embert a rossz irányába (Róm 7,14-
25). Még a hívőt is, akinek a teste halott a bűnnek (8,10), a test kívánságai állandóan kísértik a bűnre (6,12; 13,14;
Gal 5,16.24 stb.; az Új Szövetségben pl. 1Pt 2,11). A pogányok azzal bűnhődnek, hogy Isten kiszolgáltatta őket szen-
vedéseiknek (Róm 1,24-32). Ez az állandó veszélyeztetettség azt követeli a keresztényektől, hogy szüntelenül kérjék
Istent: ne vigye őket kísértésbe (Mt 6,13), ne engedje meg, hogy bűnt kövessenek el, hanem óvja meg őket a bűntől, a
rossztól (Miatyánk). - A kiállt próba, a kísértés, melynek az ember ellenáll, tanúsítja az erényt, különösen a hitet.
A lelki életben kísértés mindaz, ami bennünket bűnre ingerel. Származhat rosszra hajló emberi természetünkből, a
rossz emberektől vagy a gonosz lélektől. Bárhonnan is jön, ellene lehet és ellene is kell állnunk. A kísértést evilági
életünkben nem kerülhetjük el. Isten próbatétül és erényszerzés végett megengedi, de akarja, hogy kegyelme segítsé-
gével mindig győztesen kerüljön ki a harcból.